Vi elsker streaming – især Netflix

At streaming vinder mere og mere terræn, kan efterhånden ikke komme som en nyhed for særlig mange. DR har netop udsendt deres store årlige rapport om medieudviklingen, hvor 2014 er kommet under lup

Undersøgelsen (som du kan læse her) viser mange naturlige ting, som at Google stadig er den mest besøgte hjemmeside efterfulgt af Facebook og Youtube, den viser også at viden mest uundværlige hjemmeside for film og serieelskere IMDB, også er flittigt besøgt.

Noget andet som undersøgelsen viser, er at streaming og især Netflix virkelig har fundet vej til de danske hjem. Hver fjerde dansker har i gennemsnit adgang til Netflix, hvilket naturligvis er ekstremt mange i forhold til hvor får år tjenesten har været tilgængelig.

I gennemsnit brugte danskerne 15 minutter på Netflix hver dag, hvilket måske ikke lyder af meget, men det er klart, at der er nogen der trækker gevaldigt op, men der er andre, der stort set ikke bruger tjenesten. Samtidig er det en gevaldig stigning – i 2013 var dette tal kun 9 minutter.

Der er ikke skyggen af tvivl om, at Netflix er den absolut største spiller på markedet. I gennemsnit brugerne vi nemlig kun 6 minutter på youtube, 2 minutter på Viaplay og 2 minutter på DR.dk et minut på TV2 Play, mens forbruget af HBO end ikke kan udregnes. Netflix får altså langt mere tid end alle andre tjenester lagt sammen.

Som den eneste “konkurrent”, har DR’s streaminger lige så mange brugere som Netflix, men antallet af minutter der bliver set, er altså meget lavere på DR end på Netflix. Det hænger sandsynligvis sammen med, at vi elsker at binge watche, altså se en masse afsnit eller hele sæsoner på en gang.

Tallene gemmer naturligvis på en masse detaljer. Eksempelvis at blandt 15-29 årige bliver der brugt 37 minutter dagligt på Netflix, hvilket er en stigning med omkring 14 minutter på blot et år.

Det er med andre ord sikkert og vist at vi elsker streaming, og at jo yngre man er, jo mere lader man til at elske det.

 

leave a reply